Ihmismielen toiminta on aina kiinnostanut minua. Mitä
kauempana omasta kokemusmaailmastani jokin ilmiö on, sitä kipeämmin haluan
ymmärtää sitä. Psykologin ammatti olikin minulle luontainen valinta. Lukion
ensimmäisen psykologian kurssin toisella oppitunnilla päätin, että minusta
tulee psykologi, enkä ole katunut päätöstäni.
Uskontoihin liittyy monenlaisia psykologisesti kiinnostavia
ilmiöitä: Mystiset kokemukset ja muuttuneet tietoisuuden tilat. Kääntyminen.
Kielillä puhuminen ja muut karismaattiset ilmiöt. Näyt ja ilmestykset. Rituaalit.
Uskontopsykologia on uskonnollisten kokemusten ja uskonnollisen
käyttäytymisen psykologista tutkimusta. Tarkoituksena on ymmärtää ja selittää
psykologian menetelmien avulla, kuinka ihmismieli mahdollistaa ja synnyttää
uskonnollisuutta. Klassisia
uskontopsykologisia kysymyksiä ovat esimerkiksi: Miksi ihmiset ”tulevat
uskoon”? Miten uskonnolliset kokemukset syntyvät aivoissa? Miten uskonnollisuus
on yhteydessä ennakkoluuloisuuteen tai erilaisiin persoonallisuuden piirteisiin?
Miten uskonnollisuus vaikuttaa mielenterveyteen? Uskontopsykologiassa ei oteta
kantaa Jumalan (jumalien) olemassaoloon tai muihin uskonnollisiin totuusväittämiin;
vaikka uskonnolliset kokemukset voitaisiin selittää ihmismielen normaalilla
toiminnalla, voi Jumala (jumalia) silti olla olemassa.
Itse olen tutkinut muun muassa uskontoryhmien välisten suhteiden psykologiaa, uskonnollista identiteettiä, uskosta luopumista ja uskonnottomuutta sekä islamia Euroopassa. Viitekehykseltäni
olen ennen kaikkea uskonnon sosiaalipsykologi. Tohtorinväitöskirjani syntyi
uskontotieteen ja sosiaalipsykologian yhteisohjauksessa, ja tarkastelin siinä
suomalaisten musliminuorten identiteettipohdintoja. Tutkimustyön ohessa olen
ylläpitänyt kliinisiä taitojani toimimalla erilaisissa terveydenhuollon
psykologin tehtävissä.
Tervetuloa tutustumaan kanssani uskonnon psykologiseen tutkimukseen!
t. Teemu Pauha
Tervetuloa tutustumaan kanssani uskonnon psykologiseen tutkimukseen!
t. Teemu Pauha